Knut - przedmiotowy wymiar martyrologii: Adam Mickiewicz, III część Dziadów

Powyższe zagadnienie może być elementem lekcji, której temat brzmi:

Obraz despotyzmu carskiego w Ustępie do III części Dziadów Adama Mickiewicza.

knut Namacalny wymiar martyrologii. Konkret a symbolika.

Uczniowie otrzymują fragment Ustępu.

Kraina pusta, biała i otwarta

Jak zgotowana do pisania karta.

Czyż na niej pisać będzie palec Boski,

I ludzi dobrych używszy za głoski,

Czyliż tu skryśli prawdę świętej wiary,

Że miłość rządzi plemieniem człowieczem,

Że trofeami świata są: ofiary?

Czyli też Boga nieprzyjaciel stary

Przyjdzie i w księdze tej wyryje mieczem,

Że ród człowieczy ma być w więzy kuty,

Że trofeami ludzkości są: knuty?

Na tablicy pojawiły się już zaimki pytające. Zadanie polega na sformułowaniu pytań inspirowanych zaimkami. Informujemy uczniów, że pytania mogą dotyczyć najrozmaitszych aspektów utworu.

1. Kto? 2. Co? 3. Kiedy? 4. Gdzie? 5. Jak? 6. W jaki sposób? 7. Po co? 8. Dlaczego? 9. Jaki, -a, -ie?

Przykładowe pytania:

Kto może być podmiotem mówiącym w tym fragmencie?





Newsletter Icon
Zapisz się do Newslettera i bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi matury z języka polskiego. Przyciskając "Zapisuję się", akceptujesz naszą politykę prywatności
andreasl@poczta.onet.pl